Boekrecensie: BBQ Bijbel – Peter De Clercq

Aantal recepten: 482
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
ISBN: 9789020988215
Prijs: 30€
Gekocht bij: Standaard Boekhandel
Ook te koop via: Bol.com

Dat Peter De Clercq (winnaar van het WK BBQ van Jamaica in 2003) commercieel is ingesteld zullen de meesten ondertussen wel weten. Als hij een boek uit brengt is dat dan ook voor velen geen verrassing. En dat hij één van zijn boeken “de Bijbel” noemt deed mij persoonlijk eigenlijk ook geen wenkbrauwen fronsen.

De referentie naar de bijbel moet waarschijnlijk verwijzen naar het grote aantal recepten dat in dit boek is opgenomen, en met meer dan 500 stuks zijn dit er inderdaad heel wat. Of verwijst het naar het aantal foto’s dat je in dit boek kan verwachten? Toegegeven, er staan in dit boek iets meer foto’s dan in de bijbel, maar bij het merendeel van de gerechten moet je er toch zelf nog wel een presentatie bij verzinnen. Misschien had het boek dan beter “het grote BBQ boek” geheten, maar dat was toen al bezet natuurlijk.

Zoals veel BBQ boeken begint de BBQ Bijbel met het verplichte nummertje: BBQ technieken en de soorten BBQ’s die op de markt zijn. Dat het een verplicht nummertje is valt trouwens wel sterk op want de inhoud van deze intro is beperkt tot 3 bladzijden. In een boek van 288 pagina’s verwaarloosbaar dus en misschien was dit deel dan maar beter meteen helemaal achterwege gelaten?

Na deze teleurstellende intro start het deel recepten, gesorteerd in de categorieën cocktails, sausen, hapjes, rookgerechten, vis en schaaldieren, vlees en gevogelte, wereldkeuken, vegetarische gerechten, bijgerechten en desserts. Met 263 pagina’s en meer dan 500 recepten is dit deel zeker lijvig te noemen. Een groot deel van deze recepten kon je overigens ook al terugvinden in de boeken die Peter De Clercq eerder uitbracht, namelijk Basic BBQ en Just grilling. Een voordeel voor wie deze boeken nog niet had, een nadeel voor wie deze boeken wel al had. In ieder geval komt het wel ten goede van het Bijbel-concept. De recepten zijn kort, krachtig en droog: verwacht dus geen (uitgebreide) beschrijvingen over het grillen, uitleg over bepaalde technieken of extra uitleg over eender wat. Aan het (te?) kleine lettertype leid ik af dat men het boek niet te dik wou maken. Dat er in dit boek dan vrij weinig foto’s terug te vinden zijn is hiervan een logisch gevolg, maar daarom niet minder jammer. Een BBQ boek met een beperkt aantal foto’s vind ik toch altijd een ietwat gemiste kans: niet alleen kan de presentatie je dikwijls helpen als je het gerecht voor de eerste keer maakt, tevens maken foto’s het boek ook luchtiger, aangenamer en aantrekkelijker.

Peter De ClercqPeter De Clercq heeft een uitgesproken voorkeur voor streekproducten en daar is op zich zeker niets mis mee. In Vlaanderen, en specifiek de regio Meetjesland, zijn dan ook heerlijke streekproducten te vinden. In dit boek worden zulke streekproducten en/of termen dan ook regelmatig gebruikt: Breydelham, cavaillon, kippenwit, Kriek-Lambic, Maldegemse Bezembinder Jenever, Meritus rundsvlees, Oud Brugge kaas, Passendale bier, … Voor mezelf als vlaming geen enkel probleem maar ik kan mij voorstellen dat Nederlanders het daar soms moeilijk mee hebben, vooral omdat niet wordt uitgelegd wat die ingrediënten dan wel zijn.

Ten slotte wordt het boek afgesloten met een index. Een index wordt aan receptenboeken toegevoegd zodat je snel een recept kan terugvinden, eventueel zelfs op basis van de ingrediënten. Bij de BBQ Bijbel heeft de uitgever hier echter een andere interpretatie aan gegeven. De index van dit boek is namelijk een alfabetische lijst van de gerechten verdeeld onder de categorieën. Dit is dus dezelfde opbouw als het hele boek en de meerwaarde hiervan is beperkt. Tevens hebben alle gerechten een nogal beschrijvende titel met als gevolg dat je een hamburgerrecept niet terug vindt bij de letter B of H, maar bij de letter E. Van “Een perfect gegrilde hamburger”, uiteraard. Alsof de beschrijvende titels alleen nog niet genoeg waren starten maar liefst 129 van de 482 recepten met “gegrild”, “gerookt” of “geroosterd”, wat het er allemaal zeker niet eenvoudiger op maakt. Het enige wat volgens mij deze uiterst chaotische index zou kunnen aanvullen was een extra index op basis van de (hoofd)ingrediënten, maar deze is spijtig genoeg niet aanwezig.

Hoewel er in dit BBQ boek met bijna 500 recepten ongetwijfeld pareltjes staan kan de BBQ bijbel mij niet overtuigen. Ik betrap mezelf er dan ook regelmatig op dat ik eerst mijn andere receptenboeken uit de kast haal en dit boek zelfs meestal niet meer open sla. De auteur en de uitgever, die dit boek als een allesomvattend naslagwerk voor BBQ recepten in de markt heeft proberen zetten, zijn wat mij betreft in hun opdracht dus niet geslaagd.

[xyz-ihs snippet=”BolBBQBijbel”]